Globalna konkurentnost za dugoročno poslovanje

Kontinuirano kreiranje sopstvenih proizvoda te ulaganje u mlade domaće stručnjake mogli bi kompaniji da obezbijede konkurentnost na globalnom tržištu, a time dugoročan rad i razvoj.

"Crnogorsko tržište do nedavno je bilo dominantno pokriveno stranim IT kompanijama. Amplitudo je uspio da se u nekoliko godina izbori za svoje klijente i da na praktičnim primjerima dokaže da su i lokalna pamet i ekspertiza jednako konkurentni.

Uspjeli smo da timskim radom kreiramo izvrsne digitalne proizvode koji rješavaju određene probleme u radu naših klijenata. Naša softverska rješenja su eTenderi, SHIFT, Indigo, VIA, IRIS, dHUB, itd. U 2018. godini, uz podršku Ministarstva turizma, realizovaćemo ambiciozan projekat, sumMEr, koji će obuhvatati niz digitalnih servisa koji će biti dostupni domaćim i stranim turistima.

Za Softversko rješenje eTenderi dobili smo znak "Dobro iz Crne Gore" koje doživljavamo kao svojevrsno priznanje našem radu a cilj nam je da ostanemo u ovom klubu uspješnih kompanija koje se izdvajaju po izvrsnom kvalitetu proizvoda i usluga", rekao je Nenad Novović, vlasnik i direktor kompanije Amplitudo, u intervjuu za Glasnik Privredne komore Crne Gore.

Glasnik: Za početak intervjua molimo da predstavite djelatnost Vaše kompanije.

N. Novović: Amplitudo je kompanija koja se već pet godina bavi razvojem i unapređenjem korišćenja ICT alata u savremenom biznis okruženju u Crnoj Gori i regionu. Aktivni smo na polju različitih vrsta digitalnih servisa, on-line plaćanja i promocije. Uspjeli smo da izgradimo sopstveni razvojni tim sastavljen od mladih i obrazovanih stručnjaka iz Crne Gore kao i da kreiramo efikasnu prodajnu mrežu sastavljenu od iskusnih profesionalaca.

 

Glasnik: Saopštite više detalja o Vašim proizvodima i projektima koje realizujete.

N. Novović: Uspjeli smo da timskim radom kreiramo izvrsne digitalne proizvode. Trudimo se da oni budu vizuelno dopadljivi i jednostavni za korištenje, uz kvalitetno korisničko iskustvo. Ključna stvar je, naravno, u tome da proizvod rješava određeni problem koji naši klijenti imaju. Izdvojio bih neka od naših softverskih rješenja: eTenderi, SHIFT, Indigo, VIA, IRIS, dHUB, itd.

Tokom 2018. godine, uz podršku Ministarstva turizma, realizovaćemo ambiciozan projekat, sumMEr, koji će obuhvatati niz digitalnih servisa koji će biti dostupni domaćim i stranim turistima (rezervacija ležaljki na plažama, kupovina karata i ulaznica za koncerte, kupovina Internet vaučera na plaži, itd.). Ovaj projekat će, nadamo se, obuhvatati i posebnu hardversku komponentu koju smo dizajnirali – u pitanju je model suncobrana sa solarnim panelom za punjenje mobilnih telefona.

Pored odlične ekipe imamo i izuzetne partnere, kako u Crnoj Gori tako i u regionu i inostranstvu. Zajedno sa njima uspjeli smo da realizujemo nekoliko projekata na koje smo ponosni. Posebno bih istakao konferenciju Digitalni dan, koju smo po drugi put organizovali sa Biznis akademijom Vijesti.

Želja nam je da se u 2018. godini udružimo sa ostalim ICT firmama iz Crne Gore i zajedno organizujemo respektabilan digitalni događaj koji bi privukao pažnju kakvu ova industrija zaslužuje.

 

Glasnik: Kreirate i distribuirate proizvode i to respektabilnim domaćim kompanijama. Je li se teško izboriti za poziciju na tržištu?

N. Novović: Ako izuzmemo "C" (komunikacije), IT industrija je specifična jer nije ograničena teritorijama i fizičkim prostorom. U praktičnom smislu, to znači da morate biti globalno konkurentni da bi ste dugoročno opstali. Crnogorsko tržište nije veliko i do nedavno je bilo dominantno pokriveno stranim IT kompanijama. Amplitudo je uspio da se u nekoliko godina izbori za svoje klijente i da na praktičnim primjerima dokaže da je i lokalna pamet i ekspertiza jednako konkurentna.

 

Glasnik: Da li, i u kom obliku, sarađujete sa inostranim tržištem?

N. Novović: 2017. godina je bila jako važna za nas po više osnova. Jedna od značajnijih stvari koje smo uradili jeste otvaranje ćerke firme u Tirani, Amplitudo shpk. Ideja je da iskustvo, znanje koje smo stekli i proizvode koje smo stvorili probamo da iskoristimo na tržištu koje je fizički blizu, a po veličini nekoliko puta veće od Crne Gore.

Takođe, ove godine smo kreirali jedinstvenu aplikaciju za poznatu TV emisiju "24 minuta sa Zoranom Kesićem". Dostupna je za iOS i Android uređaje, a nudi razne ekskluzivne digitalne sadržaje. Predlažem da je instalirate i testirate :).

U ovoj godini očekujemo da napravimo i važan iskorak u vidu saradnje sa inostranim partnerima. Radili smo jako naporno i ozbiljno na izgradnji naših kapaciteta i resursa, za koje se nadamo da će nam omogućiti da budemo konkurentni na globalnom tržištu.

S obzirom na to da u savremenom svijetu kriptovalute postaju sve prisutniji način plaćanja i kod kupovine usluga i robe i kod transakcija između pojedinaca i kompanija, naš plan je da u 2018. uhvatimo priključak i sa tom komponentom. Već smo ušli u zajednički projekat u tom pravcu koji će brzo biti realizovan i objavljen, a pripremamo i mogućnost plaćanja usluga u našim aplikacijama sa kriptovalutama.

 

Glasnik: Evropska komisija (EK) i Evropska agencija za mala i srednja preduzeća (EASME) su pokrenule pilot projekat “Ready2GO" čiji je cilj da se podrže evropska MSP da se internacionalizuju i postanu aktivna na pet ciljanih tržišta trećih zemalja. U ovom programu učestvovale su i privredne komore Milana i Crme Gore. Vi ste jedna, od dvije crnogorske kompanije, koja je učestvovao u pomenutom programu. Kakva su Vaša iskustva?

N. Novović: Program je realizovan od strane Privredne komore Milana, Italija, uz podršku lokalnih Komora uključujući i Privrednu komoru Crne Gore. Mala i srednja preduzeća su kičma privrede Italije, tako da su oni bili najkvalifikovaniji da svojom ekspertizom pomognu MSP iz ostalih zemalja da postanu izvozno orjentisana.

Nakon procesa selekcije koji je obuhvatio više stotina kompanija iz čitave Evrope, Amplitudo je odabran kao jedna od kompanija učesnica ovog programa finansiranog od strane EU.

Dobili smo iskusnog i kvalifikovanog mentora koji je sa našim timom radio na izradi biznis plana za nastup na ino-tržištu i koji nam je, kroz nekoliko radionica održanih u Podgorici, prenio značajno znanje i alate vezane za internacionalizaciju kompanije.

Kao kruna programa, tokom novembra smo posjetili b2b sajam u Duali, Kamerun, i zajedno sa 15 kompanija iz Evrope imali priliku da održimo brojne sastanke sa lokalnom biznis zajednicom i kreiramo nekoliko prilika za otvaranje ovog egzotičnog i intresantnog tržišta.

 

Glasnik: Prva ste kompanija iz sektora usluga koja je dobila znak "Dobro iz Crne Gore" koje se dodjeljuje proizvodima ili uslugama nadprosječnog kvaliteta. Čestitke. Vaš komentar u povodu ulaska u "klub uspješnih". Koje benefite bi mogli dobiti od ovog žiga koji se dodjeljuje za "kvalitet više"?

N. Novović: Hvala za čestitke. Ovaj znak doživljavamo kao svojevrsno priznanje našem načinu rada, pristupu partnerima i konkretnim problemima koje rješavamo. Softversko rješenje eTenderi, koje smo osmislili, dizajnirali, razvili i koje distribuiramo i održavamo uz pomoć tima lokalnih mladih ljudi, uvelo nas je u "klub uspješnih" a na nama je da vrijednim radom ostanemo u tom sjajnom društvu.

Nadamo se da će naš primjer slijediti i ostale IT kompanije iz Crne Gore i da ćemo zajedno kreirati što više crnogorskih digitalnih proizvoda.

 

Glasnik: Imate intenzivnu saradnju sa naučnom zajednicom. Prezentirajte saradnju sa BIO ICT centrom izvrsnosti (projekti: pametnih bova, potom praksa za studente…).

N. Novović: Saradnja sa BIO ICT centrom izvrsnosti i Elektrotehničkim fakultetom u Podgorici je za mene jako važna i na nju sam posebno ponosan. Naša kompanija je dobila rijetku priliku i privilegiju da kroz strateško partnerstvo i saradnju sa mladim naučnicima iz Crne Gore radi na razvoju inovativnih proizvoda.

Istakao bih projekat pametnih bova, koji je osmišljen u okviru BIO ICT centra, uz našu pomoć pretočen u konkretan proizvod. Uz podršku JP Morsko dobro iz Budve, ovog ljeta su tri pametne bove postavljene na crnogorskim plažama. Pametna bova je IoT uređaj sa nezavisnim solarnim napajanjem, koji u realnom vremenu na cloud server šalje podatke o temperaturi vode, vazduha, UV zračenju, itd.

Nadamo se da ćemo u 2018. godini zajedno sa našim partnerima uspjeti da pametnu bovu izvezemo u nekoliko zemalja koje su pokazale intresovanje za ovaj crnogorski proizvod.

 

Glasnik: Danas, na pragu četvrte industrijske revolucije, u globalnom svijetu ICT i digitalna ekonomija nemaju alternativu. Jednostavno, nije moguće imati konkurentnu privredu bez ICT-a koji je, iako samostalna industrijska grana, takođe horizontalno "provučen" kroz sve industrijske grane. Kakva je situcija u Crnoj Gori i da li imamo stimulativan ambijent za razvoj ove važne djelatnosti?

N. Novović: Odlično pitanje. Smatram da zemlja koja, na žalost, nije u prošlosti imala prilike da na pravi način prođe kroz prve tri industrijske revolucije, mora da iskoristi šansu koju nudi takozvana četvrta industrijska revolucija.

Mladi ljudi se sve više okreću modernim tehnologijama, jer shvataju da su prednosti i mogućnosti koje one nude praktično na dohvat ruke svima koji su spremni da ih iskoriste kroz vrijedan rad i pravu vrstu edukacije.

 

Glasnik: Često se može čuti da se naše IT kompanije više bave distribucijom inostranog nego izradom sopsvenog softvera. Šta kažete na to?

N. Novović: Amplitudo se od početka trudi da pliva u tržišnom"plavom okeanu". U pitanju je sinonim za prostor koji nije toliko ispunjen konkurencijom i za koji morate malo više da se pomučite da bi ste ga osvojili. Nakon nekoliko godina razvoja i vrijednog rada, možemo da se pohvalimo paletom naših digitalnih proizvoda. Duboko sam uvjeren da je to najbolji put.

 

Glasnik: Već ste, uglavnom, odgovorili na sljedeće pitanje. Ipak, kakvi su razvojni planovi Vaše kompanije?

N. Novović: Svi naši planovi su vezani za digitalnu ekonomiju, dalje kreiranje sopstvenih proizvoda, razvoj i ulaganje u ljudski kapital i potencijal mladih lokalnih stručnjaka. Nadamo se da će nas ovi elementi dovesti u poziciju konkurentnosti na globalnom tržištu i samim tim omogućiti neophodne resurse za ulaganje u dalji razvoj.

PIŠE:

Glasnik Privredne komore Crne Gore
broj 12, decembar 2017.
26.01.2018.
PODIJELI SA PRIJATELJIMA